Witten, de nieuwe trail spot

Op trailforks had ik al even gespiekt

We waren op pad met Hauke en Nick. Nick is bekend in de regio en reedt daarom voorop. Op trailforks had ik al even gespiekt en er zal keuze genoeg zijn! We parkeerde de bus aan de kant van Witten waarvandaan we een klein stukje moesten klimmen. Eenmaal boven rijd Nick direct bij ons weg de eerste trail in. Al snel werden we getrakteerd op kleine opstaande berms, leuke dropjes off camber stukken en nog veel meer leuks. Hey.. dit beloofd wat voor vandaag! We rolden de rest van de trail naar beneden en eigenlijk was elk stukje om van te genieten. De trails zijn gemaakt door en voor bikers wat er voor zorgt dat er weinig onbenut blijft op de negatieve hoogte meters die voorhanden zijn. Eenmaal beneden moesten we weer een klein stukje terug naar de bus. De rest van de dag zouden we die niet meer zien namelijk. Je steekt telkens een berg over waar je her en der wat lussen maakt. Zoals al gezegd er is genoeg keuze, mooi plekje om dus vaker heen te gaan. Bij de bus moest ik mijn pedaal nog even checken, die begon toch wat vervelend lawaai te maken 🙁 dot olie er tussen en verder!

Oude Northshore stukken lagen er verlaten

Dit keer reden we de zelfde klim weer omhoog om nu aan de andere kant van de berg het pad weer op te zoeken. We hadden de keuze uit een wat stijlere trail of een die Nick zelf ook nog niet goed kende. Unaniem besloten we voor dat laatste. We rolden de berg af en kwamen op een soort spook bikepark. Oude Northshore stukken lagen er verlaten bij. Het leek wel een soort sterren hemel! Hoe langer je keek hoe meer je er zag… Overal om ons heen lagen oude verrotte sprongen, houten schansen en verloederde kombochten. Ooit moet dit echt heel erg mooi zijn geweest. Helaas konden we hier ook niet verder naar bedeneden dus zijn we terug omhoog geklommen om als nog de steilere afdaling te doen. Deze afdaling trakteerde je op een hoop scherpe leuke bochtjes, soms leek het wel off piste boarden maar dan met de fiets door de bladeren. Op de trail en de in de bochten zakte je regelmatig tot en met de assen weg in de bladeren. Met wat mooi glijers zijn we de bochten door gevlogen om allemaal heelhuids beneden aan te komen.

Het onvermijdelijke, we moesten klimmen..

Stukje naar links om vervolgens rechts al de klim te zien, nee dit was er niet eentje om naar uit te kijken! Een lang pad verticaal omhoog (niet te letterlijk nemen he 😉 ). Mijn pedaal kwam steeds verder los te zitten, met wat tikken met de hiel tegen het pedaal kon ik hem nu nog in het gareel houden. Boven aan vliegen we over een traverserend pad rechtdoor, de keien en rotsen vlogen onder ons door, hier ligt het tempo lekker hoog! Her en der nog wat leuke features voor we weer aan het onvermijdelijke moesten beginnen klimmen!

De volgende afdaling was echt geweldig lekker veel wortels, bomen, boomstronken en rotsen met veel stuurwerk. Echt heerlijk! Hiervoor zit je onder andere elke keer weer zo lang in de auto, dit is een juweeltje. Qua tech level echt niet allemaal super technisch, maar fun level ligt hoog hiero. Nadat we de drukke weg overstaken kwam mijn pedaal helemaal los 🙁 met wat zijwaartse druk de volgende klim nog overmeesterd. De afdaling hierna was steil vol met rotswanden en leuke sprongetjes, niet het ideale terrein met een los pedaal. Ondanks dat nog kunnen genieten, we moesten alleen af en toe mijn pedaal ergens tussen de bladeren zoeken.

Vind de mooiste mountainbike avonturen op Secrettrails.eu

Op Secrettrails vind je de beste mountainbike gids bedrijven in heel Europa, we werken samen met gids bedrijven die de mooiste mountainbike vakantie aanbieden in Europa. Check ze op www.secrettrails.eu.

Meer informatie

Het is eind November en de kleuren knalde prachtig het bos door. De lage November zon scheen een gouden gloed op de bomen en op het inmiddels dikke blader dek. De herfst blijft een mooi jaargetij! We zijn in Witten, een kleine 1 uur en 40 minuten rijden vanaf Arnhem.

Witten ligt net onder Dortmund , op google maps lijkt het een behoorlijk stedelijk gebied (wat het ook is), maar net onder Witten hebben we toch iets moois weten te bereiken. In dit gebied is het gedoogd om te biken, hier daar hebben de locale bikers gebruik van gemaakt en prachtige trails aangelegd! Denk niet dat het hier vlak is want voor je het weet zit je aan de 1000 hoogtemeters en het mooie…. dan heb je nog lang niet alle trails gereden 😀