Vier maanden Nieuw Zeeland met bikes and camperbus – onze conclusie..

check voor meer info: Outside is Free

Nieuw Zeeland is de adventure hoofdstad van de wereld. Hiking, surfen, skydiving, bungyjumpen, mountainbiken, skiën – alles staat is zo ingericht dat je wel buiten moet zijn om super mooie dingen te doen! Voor Ben was het al lang duidelijk dat hij, ooit een keer, dit land zou bezoeken voor enkele maanden.

Toen ik begon met kijken van bike films en Ben liet mij zien welke stukken gefilmd waren in Nieuw Zeeland moest ik wel toegeven hoe onwijs mooi dat er uit zag. En ik was ook hooked! Nieuw Zeeland moet bezocht worden en op korte termijn. Het leven in camper is ons niet vreemd, het was dus ook geen discussie hoe we zouden reizen door Nieuw Zeeland.

Ergens in Januari 2016 kwam het voor het eerst ter sprake om een trip te gaan maken voor een langere periode. Nieuw Zeeland by bike zal een gedeelte zijn van ons trip van 6 maanden waarin we ook Japan en Indonesië gaan bezoeken. Om deze 6 maanden reizen mogelijk te maken hebben we onze baan opgezegd, onze flat verhuurd en geprobeerd zoveel mogelijk te sparen. Op 1 januari 2017 (goeie dag voor goedkope tickets…..) begon eindelijk onze reis. Na 3 weken skiën in Japan reisde we voor een late summer in Nieuw Zeeland..

Maar hoe dan? Hoe krijg je al die spullen mee?

De grootste uitdaging van deze trip: hoe krijgen we alles mee? De ski’s namen we mee naar Japan, maar het was niet te doen om ook de bikes mee te nemen. Als we dat hadden gedaan was een groot gedeelte van ons budget opgegaan aan bagage kosten. Na wat onderzoek blijkt het goedkoper om onze bikes met de post te versturen vanuit Zwitserland naar Nieuw Zeeland. Om ervoor te zorgen dat we een adres hadden om te versturen overtuigde we een eigenaar van een airbnb om 2 grote pakketten te accepteren die op onze naam stond. Ook zo’n beetje al onze bike kleding hadden we in de pakketten gedaan. Het duurde uiteindelijk 14dagen en koste ons €215,-

Na te hebben gekeken naar het huren van een camper werdt het erg duidelijk dat we, met een beetje geluk, beter een camper konden kopen in Auckland en weer verkopen aan het einde van onze reis. Het huren van een high-top camper is belachelijk duur. Bedragen beginnen bij 12.000 NZD (7000 euro!!!) – uiteindelijk hebben we er eentje gekocht voor 8.000 NZD (4600 euro) dus al zou het niet lukken om hem te verkopen hadden we nog geld bespaard. Als de camper het 4 maanden volhoudt natuurlijk….

Hoe koop je een camper in Nieuw Zeeland?

Wij besloten om naar Auckland te vliegen aangezien daar de grootste markt van gebruikte campers is, dat Rotorua redelijk in de buurt ligt is mooi meegenomen. De beste plek is de wekelijkse car fair waar naast de locals een hoop backpackers hun camper proberen te verkopen. Naast testrijden is er zelfs een monteur aanwezig die je, bijna gekochte, camper even bekijkt. Naast deze wekelijkse fair kun je ook via verschillende backpacker facebook groepen een camper scoren.

Wij hadden het geluk dat er, een paar dagen voor onze aankomst, een mooie hightop camper wordt aangeboden via een Facebook groep. Naast de km stand die wat aan de hoge kant was, net boven de 400K, voldeed deze camper aan al onze eisen en na een testrit gingen we ervoor. Nadat het geld was overgemaakt waren wij de gelukkige eigenaars van een Toyota Hiace Hightop campervan! We doopte hem tot “Chroser”. Niet omdat we erin konden slapen maar vanwege zijn langzame acceleratie..

Kleine opmerking: Als je een campervan wil kopen dan kun je ook vliegen op Christchurch. Je kunt daar super mooi rijden langs de grens en veel mensen die wij ontmoette zijn hun reis begonnen in Auckland en eindigde in Christchurch. Zij kochten dus de camper in Auckland en verkochte hem, voor veel minder dan ze in Auckland konden vangen, in Christchurch.

Rotorua – Stinkend maar waanzinnig trailcenter in het Whakawarena bos.

We hadden onwijs veel zin om te gaan fietsen dus na het kopen van de bus zijn we direct richting Rotorua gereden. We wisten niet veel van dit gebied behalve dan dat bekend was vanwege de geothermische activiteit en de geur die dat met zich mee brengt. Het trailcenter bij Whakawarena zou waanzinnig moeten zijn. En dat was het zeker!!!

Wij hebben 10 dagen lang rondgereden in Rotorua en hadden er makkelijk veel langer kunnen blijven, er zijn nog veel trails die nog niet gereden zijn. Niet alleen de unmarked trails waren puur goud maar ook de vele gemarkeerde trails waren zo goed dat je ze wel meerdere keren moest rijden. de trails varieerde van knie diep zand, chutes, perfect geprepareerde trails tot aan trails met off camber wortels van top to bottom. Rotorua, met zijn fantastische trails met zoveel variatie heeft ons hart gestolen. Ondanks de stank en dat de freecamp mogelijkheden te wensen overlieten.

De keuze om verder te reizen was niet makkelijk maar omdat we al laat in het zomer seizoen zaten waren we bang dat de winter ons zou inhalen in het zuiden van het eiland. Daarom pakte we de spullen en reden richting Wellington waar we nog een paar dagen hebben gereden. Onwijs veel geluk gehad met het weer, geen zuchtje wind! We reden Makara Peak, Mount Vic en Redrocks voordat we op de ferry stapten naar Piction aan de zuidkant van het eiland.

Marlborough county en Nelson, Steepness awaits!!

Marlborough staat bekend om zijn goede wijnen en elke fles die we openen bevestigd dat. Maar er is meer dan wijn wat dit gebied te bieden heeft. Het is een geweldige plek om te mountainbiken!

De regio rondom de DOC Campsite in Whites Bay sprak ons erg aan. De campsite en de trails zijn onderdeel van de NZ Enduro. Deze trails zijn een voorproefje op wat ons te wachten staat in Nelson. Steile klimmen, overal wortels, steile afdelingen en een hele berg aan fun! De DOC campsite zelf is ook heel mooi. De plek ligt aan het strand waar je, met een beetje geluk, ook nog kan surfen. Een geweldige plek om een paar dagen rond te hangen en biken af te wisselen met surfen op een rustige beachbreak spot.

De paar bikers die we tegenkwamen vertelde ons wat we ook in het noorden van het eiland al meerdere malen hadden gehoord: Go to Nelson!!

En we moeten toegeven dat de trail markering in het gebied aan de zware kant is. Een zwarte gemarkeerde trail in Nelson zal in een ander gebied makkelijk dubbel zwart diamond zijn. Dit wetende rijden we, met gezonde spanning, richting Nelson. De meeste trails die we willen gaan rijden zijn black diamond gemarkeerd.

Na aankomst zijn we gelijk voor een korte namiddag ride gegaan om gewend te raken aan de trails in Nelson and we hebben de Top Dog en Smasher gereden. Beide trails zijn fantastisch maar we moeten we zeggen dat ze erg uitdagend zijn in vergelijk met de markering die ze hebben. Na Rotorua was ook Nelson een gebied waar we langer hadden willen blijven. Wees gewaarschuwd, om echt te genieten van de trails in Nelson moet je houden van uitdagende trails en steile shit. (naar boven en beneden)

De meeste trails zijn aangelegd op de vele bergen in de achtertuin van Nelson. Naast de chutes met mini berms, vind je wortels in alle mogelijke variatie. Must rides in Nelson zijn Smasher, 629 and Peaking Ridge, Keyboard Warrior gevolgd door Mr. Chomper moet je eigenlijk ook gedaan hebben. Eigenlijk kan ik wel alle trails die we gereden hebben benoemen – te veel trails om uit te kiezen. De enige downside aan Nelson is dat je elke bocht moet verdienen door zelf omhoog te trappen. Aan de andere kant zorgt dat er ook voor dat de trails in goede conditie blijven. Ze worden minder vaak gereden dan wanneer er uplift mogelijkheden zouden zijn.

Er is een alternatief als je liever een shuttle omhoog wil en genoeg geld meeneemt. De trails in Wairoa Gorge moeten ook fantastisch zijn en hebben de mogelijkheid van een shuttle service. Wairoa Gorge ligt net om de hoek bij Nelson.

Found some berms in Nelson!