Daar waar tal van roadbikers omhoog gaan om een voor hun ultieme uitdaging, strava score of segment te rijden, bracht onze 1.9TDI volkswagen T5 camper ons keurig naar de top – en dat in record tijd! Het was een strijd, sturen, schakelen, campers inhalen en ingehaald worden door motors en snelle auto’s. Ook het ontwijken van levensvermoeide wielrenfietsers die hun verloren tijd in de klim wilde goed maken op de afdaling. Het was afzien, uitdagend maar de euforie toen we boven waren was immens!! Heel even dachten we, laten we alle klimmen doen, vanaf alle 3 de zijdes, heel even dachten we dat…

Maar nee, dat deden we natuurlijk niet 😀 want achterin onze bus stonden onze mountainbikes, wij komen voor de afdaling, want van de Mont Ventoux kan je afdalen, MOOI afdalen.

We waren met een – qua ervaring – gemêleerd gezelschap dus we besloten om de rode route te rijden. Deze start daar waar de wielrenners hun laatste klim meters maken, daar waar familie en vrienden staan te klappen. Dat was leuk! Want het was alsof ze voor ons applaudisseerde!

Het eerste deel is overgoten met grote stenen (zo groot als 2 vuisten), die allemaal los liggen, dat was voor sommige van ons even wennen…. Gelukkig wisten we dat de verdere trails zich voornamelijk in het bos zouden bevinden en minder stenig zouden zijn. De eerste paar 100 meter zijn dan ook eigenlijk niks aan. Allemaal rechtdoor zonder grote verrassingen. Her en der een leuk single trailtje langs de flank, allemaal zonder problemen te rijden.

De fun begint vanaf het midden station bij Le Chalet Reynard, daar zijn al wat meer singletrails, alles is hier nog makkelijk waardoor de snelheden hoog liggen. Iedereen is hier op zijn gemak, op meerdere lekke banden na rijdt dit allemaal lekker door.

Wat ons betreft begint de echte fun pas op driekwart. Dan is er een splitsing rechtdoor over dubbeltracks en links af de trail in, die moet je dan ook hebben. Je volgt hoofdzakelijk route 5 van de bewegwijzerde routes. Deze trail is pure fun, veel flow in de trail, continue sturen zonder grote verassingen waardoor je lekker kan door rijden. Hier komt het aan op het sturen en vertrouwen op grip! Telkens je banden goed in de bocht drukken zodat je de volgende kuil weer in kan vliegen om met genoeg vaart er weer uit te komen. Heerlijk! In de hele trail kwamen we precies 1 dropje tegen, zo veel verassingen kan je dus verwachten….

Al met al een leuke trail, fun en do-able voor de gemiddeld ervaren rijder!