Dit verhaal is ingestuurd door Ben van Outside is free!

Afgelopen zomer besloten Ben en ik eindelijk een paar trails in het Wallis te rijden die te lang op onze bucketlist stonden. We kennen allebei het Wallis en zijn trails relatief goed van veel weekendtrips door de jaren heen. Dus was het hoog tijd om met de camper een mountainbike reis door Zwitserland te doen,

Deze keer willen we echter 10 dagen achter elkaar doorbrengen om nog meer trails te leren kennen zonder heen en terug te rijden tussen ons huis in Luzern en een bestemming in het Wallis. Op deze manier hebben we ook wat meer tijd om meer te ontdekken wat deze prachtige vallei te bieden heeft naast zijn geweldige mountainbikeroutes.

Eerste stap van onze mountainbike reis: regel een camper

yellowcamper campervan on a road in switzerland
Yellowcamper: Our home for the next 10 days

Onze reis begint in Bern, waar we Thomas van Yellowcamper ontmoeten die (logisch) onze camper verzorgt. Hij geeft ons een van zijn volledig uitgeruste, geel-grijze campers mee en wenst ons veel plezier op onze mountainbike reis. De kleine camper biedt alles wat we nodig hebben tijdens onze roadtrip. Zelfs een onafhankelijke voertuigverwarming voor het geval het ‘s nachts koud wordt (ja, we hadden het nodig).

Eerste stop: Crans Montana

Even later op dezelfde dag bereiken we onze eerste bestemming van onze mountainbike reis door Zwitserland; Crans-Montana. De camping La Moubra ligt in het centrum van het dorp, naast een klein meer en dicht bij het bikepark Crans-Montana en aan het begin van de trails die je naar Sierre leiden.

We zijn van plan om twee nachten te blijven en zullen twee vrienden ontmoeten, Martina en Roman, die de Mountainbike routes rond Crans-Montana veel beter kennen dan wij. Beide komen al jaren in deze regio fietsen en kijken er naar uit om ons hun favoriete routes te laten zien.

2 mountainbiker riding from crans montana towards sion

Het uitzicht op het Rhônedal, de aan de zon overgoten locatie, de gletsjer en de vijf meren maken Crans-Montana de perfecte plek voor mountainbikers

Crans-Montana biedt tal van gemarkeerde langlauf- en enduro-routes die geschikt zijn voor alle niveaus. Bovendien maken het uitzicht op het Rhônedal, de blootstelling aan de zon, de gletsjer en de vijf meren de perfecte plek voor mountainbikers.

Het heeft de hele nacht geregend en het regent nog steeds als we ‘s morgens vertrekken. Om op te warmen besloten we een paar rondjes in het bike park te doen. De rode, evenals de zwarte bikepark tracks, bieden veel leuke features om te rijden. De rode is meer een soort flowtrail met enkele optionele sprongen, de zwarte track is een beetje ruwer en wordt moeilijker met snelheid. Ook zijn er onderweg enkele schilderachtige plaatsen, die we ons vandaag moeten bedenken, de zware mist maakt het onmogelijk om het panorama te zien.

Dirften of liever glijden in de modder is leuk en het was precies de juiste beslissing om de dag te beginnen met wat rondjes in het park. Wat we niet hadden verwacht tijdens het – proberen om op onze fiets te blijven – op modderige, offcamber wortels was, dat we binnenkort op stoffige paden zouden belanden.

Na de lunch besloten we enkele paden van Crans-Montana naar Sierre te proberen. Slechts een paar meter onder Crans Montana. de trails hier begonnen al weer stoffig te worden. Zoveel variatie in zo’n kleine ruimte – het is onmogelijk om deze plek niet leuk te vinden!

Een sneeuwachtig einde aan onze reis plannen

Het plan voor de tweede dag was om de gondel naar Pleine Morte te nemen en vandaar een eindeloos pad te volgen met ongeveer 2500 m naar beneden de vallei in. Helaas maakten de laaghangende wolken en de verse sneeuw die in de nacht was gevallen dit onmogelijk. Roman vond snel een geschikte alternatieve optie en stelt voor om naar de andere kant van het Rhônedal te gaan, waar het klimaat compleet anders is, de beoogde berg is niet zo hoog en daarom is er noch sneeuw, noch regen gevallen.

Roman wil ons een van zijn favoriete tours in de regio’s laten zien – de Illhorn. Daarvoor moeten we een postbode bus nemen (belangrijk, je moet je fietsplekken in het weekend reserveren – hier: http://www.resabike.ch) in Sierre. Om bij het busstation te komen, kunnen we eenvoudig een van de vele paden nemen van Crans-Montana naar Sierre. Dit keer namen we het officiële fietspad – dat net achter de camping begint.

De bus van Sierre naar Chandolin staat al te wachten en we laden onze fietsen op het fietsenrek achter in de bus. Als er veel reserveringen zijn, voegen ze een fietskar toe die ongeveer 20 fietsen kan vervoeren.

In Chandolin wacht ons nog een shuttle, deze keer in de vorm van een stoeltjeslift die ons naar Tsapé brengt, waar een korte heuvelopwaarts begint naar de Illhorn op 2716 m.a.s.l. Het panorama daarboven is uniek en de top perfect om een ​​hapje te eten voordat we een lange en soms behoorlijk technische afdaling in gaan.

Er zijn een paar paden die we vanaf de Illhorn naar beneden kunnen bereiken naar het Rhônedal. Deze keer hebben we gekozen voor het pad dat vlak naast de Illsee loopt, die vloeiend begint maar enkele technische hoog alpine secties heeft. De afdaling te midden van de wildste natuur is de moeite waard, zelfs als je een paar meter moet lopen.

Beautiful Illsee

Wanneer we in Leuk aankomen, nemen we de trein en kabelbaan om samen met onze fietsen terug te keren naar Crans-Montana. Wat een dag! We zijn dankbaar voor het Zwitserse openbaar vervoer dat ons vandaag het grootste deel van het klimmen en de lange rit terug in de vallei heeft bespaard!

Great wine to end a great day!

Omdat we in de vroege avond terugkwamen van de Illhorn, konden we zelfs een wijnproeverij toevoegen in een van de vele wijngaarden van de regio – wat een dag!

We houden van goede wijn en Jaques Cordonier ook. Jaques runt al vijftien jaar het familiebedrijf “Cordonier & Lamon” in Flanthey, opgericht in 1945, en groeit meer dan 20 verschillende oude en nieuwe druivenrassen op 25 hectare.

Wat we de volgende drie uur meemaakten, was een heel speciale wijnproeverij. Jaques gaf ons glas na glas fantastische wijn naar smaak, terwijl hij ons onderdompelde in zijn wereld als wijnliefhebbers en wijnbouwers. Chatten met Jaques was erg verrijkend en we hebben veel geleerd! We komen zeker nog een keer terug, want hij heeft nog zoveel spannende verhalen en wijnen op voorraad die we nog niet hebben geprobeerd.

Voor mij is Verbier een van de beste plekken in Zwitserland om een mountainbike reis naar te plannen.

moutainbikers-in-verbier

Ben en ik ontmoetten Ludo en Nancy een jaar geleden op het Swiss Epic. Toen ze erachter kwamen dat we road-tripten en fietsen in Wallis, nodigde Ludo ons onmiddellijk uit voor Verbier. Fietsen in Verbier – daar hadden we natuurlijk geen twijfels over!

Ook een goede optie hier: https://www.mtbverbier.com

Voor mij is Verbier een van de beste plekken in Zwitserland om te fietsen. Het bike park met zijn vijf verschillende tracks omvat alles wat ik leuk vind aan fietsen. Bovendien kunnen tal van andere paden buiten het park worden gecombineerd met de park tracks, wat leidt tot een absolute Bike Eldorado.

Ludo May on a trail below Col de Mille

Ludo en Nancy wijzen ons de andere kant van Verbier en nemen ons mee op een tour tot 2471 m.a.s.l. naar de Col de Mille. De beklimming via Bruson duurt een tijdje, maar zodra je aankomt op de top van Cabane Col de Mille, word je beloond met een ruim zonneterras, ligstoelen en heerlijke stoofschotels.

Elke meter trappen, dragen en duwen van de fiets was het waard, want opnieuw wacht een schijnbaar eindeloze afdaling op ons. Een vloeiend pad loopt langs de bergrug langs de Six Blanc naar Alp Larzai, waar het pad het bos in leidt en pure techflow biedt. Na ongeveer 1600 meter enkele paden bereiken we Le Châble moe maar gelukkig

En hoe sluit u een perfecte dag in Verbier af? Natuurlijk met een heerlijke raclette. De gemeente Le Châble in Wallis wordt officieus beschouwd als de hoofdstad en geboorteplaats van dit Zwitserse nationale gerecht.

We laden onze fietsen in en rijden naar het wild romantische “einde van de wereld” naar de camping Forêt des Mélèzes et dorp Sioux. Een plek die niet perfecter kan zijn voor een klein roadtrip-avontuur.

Heb je naast de fiets nog wat meer adrenaline nodig? We hebben geprobeerd te paragliden in Verbier, afhankelijk van hoe goed je met niets onder je voeten kunt omgaan, dit kan je meer adrenaline geven als de DH-track. Dus als je tijdens je mountainbike reis iets langer van de grond wilt komen dan op de sprongen in het Verbier-bikepark, biedt Flyverbier tandem-paragliding-vluchten.

Na de bewogen dagen in Verbier gaan we verder met onze yellowcamper – er wachten nog twee bestemmingen in Opper-Wallis op ons.

Our favorite campground on this trip!

De verscheidenheid aan trails in Grächen kent geen grenzen en wij weten dat mountainbikers hier graag komen.

Grächen ligt in het Mattertal en zoals de naam al doet vermoeden, zijn de Matterhorn en Zermatt niet ver weg. Zermatt investeert momenteel veel in mountainbiken en organiseert binnenkort de eerste EWS Enduro-race in Zwitserland tijdens hun Traillove-festival. Maar Grächen staat niet op de tweede plaats voor zijn grote broer. Dat denken we tenminste.

We overnachten in Nils en Caro’s plaats in St. Niklaus bij Grächen. De camping in Grächen is momenteel gesloten. Er zijn echter een paar leuke en betaalbare hotelopties – we hebben een paar opties vermeld aan het einde van dit artikel.

We hebben Nils en Caro, twee Elzasser, een jaar geleden leren kennen tijdens een skitour. Ze is een voormalige professionele downhill-motorrijder en hij is een gepassioneerd fotograaf en fysiotherapeut en woont nu al meer dan 5 jaar in Valais. Ze kennen elk spoor rond Grächen door en door.

Gemzen, steenbokken en marmotten

De volgende ochtend, voordat we op de fiets stappen en onze mountainbike reis voortzetten, staat ons een heel speciale ervaring te wachten. Het is nog steeds donker als we de plaatselijke ranger uit Grächen ontmoeten bij het dalstation van de Hannigalp-kabelbaan. Vanochtend leiden hij en zijn collega ons naar exclusieve plekken waar we gemzen, steenbokken en marmotten van dichtbij kunnen zien en dat allemaal tijdens zonsopgang. De dag op deze manier beginnen is uniek en zal voor altijd worden herinnerd

Nils en Caro nemen ons beide dagen mee op twee totaal verschillende tours. De focus ligt duidelijk op de afdalingen. We brachten een dag door in Grächen op de snelle, stoffige en ruige paden tussen de Suonen. Op de tweede dag veranderen we de valleizijde en rijden we een adembenemende tour van Moosalp naar Jungen waar we slapen in een kleine hut naast een kudde schapen. De volgende ochtend begroet ons met een geweldig pad naar St. Niklaus.

Gondels en postbode bussen vervoeren ons overal. Deze laatste transformeren saaie asfalt beklimmingen in ontspannen ritten. Perfect als de focus ligt op de afdalingen en / of hoger in de bergen klimt en niet teveel energie en tijd op de toegangswegen wilt verliezen.

Niet alleen Zermatt zal in de toekomst een internationale race organiseren, de XC Marathon Wereldkampioenschappen 2019 zullen plaatsvinden in Grächen.

Grächen is een fietsbestemming met eindeloos potentieel. Zowel de lokale bevolking als het toerisme ondersteunen de sport en zien de toekomst in het mountainbiketoerisme. We voelen ook dat alle soorten motorrijders welkom zijn.

Na een paar dagen in Grächen maken we onze korte weg naar Zermatt. Of goed, naar Täsch waar we op een camping net naast een beekje verblijven.

Zermatt scoort met een adembenemend landschap. Bijna respectvol stappen we op onze fietsen en rijden we de eerste paar meter midden in dit adembenemende berg- en gletsjerlandschap.

Zermatt / Gornergrat

Zermatt is al de laatste stop van onze roadtrip. We worden vergezeld door Daniela en Niklaus die de volgende ochtend met hun busje aankwamen – ze kozen ervoor om ook op de camping in Täsch te blijven. Zowel gepassioneerde mountainbikers als absolute Zermatt-fans nemen elk jaar talloze gasten mee naar het wandelparadijs aan de voet van de Matterhorn met hun gidsbedrijf Trailstar MTB.

Hier zijn wij overigens zelf ook geweest! Check https://www.trail-addicts.com/mtb-verbier-weekend-dag-1-2-en-3/

Zermatt scoort met een adembenemend berglandschap, omdat het dorp wordt omgeven door 38 bergtoppen over 4.000 meter. Het scoort ook met zijn natuurlijke, technisch veeleisendere paden, zijn traditionele restaurantcultuur en zijn bijna onbeperkte transportmogelijkheden wat zich perfect leent voor een mountainbike reis. Bovendien bouwt Zermatt momenteel in totaal vijf flow trails rond het dorp om trails aan te bieden die geschikt zijn voor gezinnen of minder ervaren fietsers. Dit alles garandeert een onvergetelijke mountainbike-ervaring voor elke mountainbiker.

Onmiddellijk is de hoogste concentratie vereist

De reis naar de Gornergrat duurt ongeveer 45 minuten. Dit moet de mountainbike-hemel zijn op 3133 m.a.s.l. Bijna respectvol stappen we op onze fietsen en rijden we de eerste paar meter midden in dit adembenemende berg- en gletsjerlandschap. Onmiddellijk is de hoogste concentratie vereist, omdat de afdaling nogal technisch is. De meeste paden van Gornergrat naar Zermatt hebben ten minste een van de volgende eigenschappen; technisch uitdagend, blootgesteld, steenachtig en / of steil.

Maar Zermatt heeft ook een zachtere kant. De nieuw gebouwde flowtrails rond het dorp bieden maximaal rijplezier voor elk niveau.

De dagen in Zermatt zijn lang, dus het is al laat wanneer we aankomen op de camping in Täsch. We koken iets kleins, schenken onszelf een goed glas Walliswijn in en zitten comfortabel samen met Daniela en Niklaus, kletsen tot diep in de nacht en maken al plannen voor verdere grote avonturen met onze fietsen.

Morgen gaan we weer naar huis. Wat overblijft voor ons zijn talloze herinneringen aan onze mountainbike reis een vallei die zich nog dieper in ons hart heeft gegraven en die we zeker weer zullen bezoeken.

Aanbevelingen:

Campervan rental:
Yellowcamper from CHF 49.- / Day  – http://www.yellowcamper.ch

Campsites:
Crans-Montana: La Moubra – http://www.campingmoubra.ch
Verbier: Camping Forêt des Mélèzes et village Sioux – http://www.bonatchiesse.ch